«یا على: إِذا رأیْت النّاس یشْتغِلُون بالفضائِل فاشْتغل أنْت بِاالفرائض»

تربیت فرزند به لحاظ فقهی واجب است.

وقتی صحبت از واجبات می شه معمولا ذهن ما به نماز و حج و خمس و... انتقال پیدا می کنه.اما امروز می خوام راجع به یه واجبی صحبت بکنم که خیلی از ماها شاید اون رو جزو  واجبات ندونیم یا حداقل اینکه اون رو واجب فقهی ندونیم.

بحث امروز ما درباره ی تربیت فرزند است. همه ی ما  تربیت فرزندان رو واجب عقلی می دونیم اما شاید جالب باشه که این مقوله واجب شرعی هم هست.

از نظر فقهی تا وقتی فرزندان بالغ رشید نشده اند سرپرستی و حضانت اونها با پدر یا مادر است(البته بحث در اینکه چه کسی حضانت بر عهده اش است مفصل است و بستگی به شرایطی داردکه فعلا مورد بحث ما نیست)، اما وقتی دختر یا پسر به بلوغ و رشد رسیدند،مالک نفس خودشون می شوند و هیچ کس حتی پدر و مادر حق سرپرستی و حضانت اونها رو ندارند. (1)

حال سوال اینجاست که حضانت معنیش چیه؟والدین در زمان عهده داری سرپرستی چه مسئولیتها و وظایفی بر دوش دارند؟آیا صرفا موظف به تامین غذا و لباس و سرپناه و... هستند یا اینکه چیزهای دیگری هم برعهده دارند؟

امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در تحریرالوسیله این طور می فرمایند:«سرپرست بچه می تواند او را به شخص امین و مورد اعتماد تحویل دهد که به او صنعت یاد دهد یا می تواند پیش کسی بسپارد تا به او خواندن و نوشتن و حساب و علوم عربی و یا هر علمی که برای دنیا و آخرت مفید هست یاد بدهد.و بر ولی لازم است که فرزندش را از هرچیزی که باعت فساد اخلاقش می شود حفظ کند چه برسد از چیزهایی که برای عقائد او ضرر داشته باشد».(2)

این عبارت آخر امام معنیش اینه که بر والدین از نظر شرعی واجب است که مراقب سلامت اخلاقی و اعتقادی بچه هاشون باشند،معنیش اینه که اگر معلم یا استادی باعث فساد اخلاقی و عقیدتی بچه ها بشوند والدین نمی تونند بچه هاشون رو برای تحصیل پیش اونها بفرستند.همچنین والدین مجاز نیستند بچه ها رو به کلاسی بفرستند که نه برای دنیاشون مفیده نه برای آخرتشون(کلاس رقص،موسیقی حرام و...).همچنین معنیش اینه که والدین باید هردانشی که باعث تربیت صحیح فرزندانشون می شه رو کسب کنند.

بنابراین به کسایی که می خواهند بچه دار بشوند واجبه که در حد ضرورت و نیاز  روشهای صحیح تربیت فرزند را بیاموزند مثلا باید بلد باشند که وی‍‍ژگی های نوزاد ،کودک و نوجوان چیه، چه طور باید با اونها برخورد کرد، روشهای تربیتی صحیح از نظر دین چیه و چه طور باید اونها رو تربیت کرد و...

ان شاءالله ادامه دارد...

------------------------------------------

1- تحریرالوسیله ،ج2،ص 280،مساله18.

2- همان،ص 13،مساله 11.

مطالب مرتبط :

ارزشمندتر از ششصد هزار سکه طلا - مجلس اول
ارزشمندتر از ششصد هزار سکه طلا - مجلس دوم