نیکى به خویشان در مقابل بدى آنها

چنانچه بعضى از اقوام قطع رابطه کنند، باز هم جدا شدن و قطع‏ ارتباط با آنها جایز نیست. امیرمومنان(ع) مى‏ فرمایند: «صلوا ارحامکم و ان قطعوکم‏.» (13) با ارحام ارتباط داشته باشید، هرچند آنها از شما بریده باشند.

مردى در محضر امام صادق(ع) از بستگانش شکوه کرد. حضرت فرمودند: خشم خود را فرو ببر. - و به آنها نیکى کن- عرض کرد: آنها با من ‏چنین و چنان مى‏ کنند. (و رعایت‏ حالم را نمى‏ کنند) حضرت فرمودند: آیا تو هم مى‏خواهى مثل آنها قطع رحم کنى و به آنها احسان ‏نکنى؟! اگر چنین کنى، خداوند متعال (در دنیا و آخرت) نظرلطفش ‏را از شما بر مى‏ دارد. (14)

داود رقى مى‏ گوید: خدمت امام صادق(ع) نشسته بودم. ناگاه فرمودند: اى داود، روز پنج ‏شنبه که اعمال شما(شیعیان) بر من عرضه شد، در میان کارهاى تو عملى مرا خوشحال ‏کرد و آن این بود که تو نسبت‏ به پسرعمویت صله رحم انجام دادى. همانا این پیوند تو، در برابر قطع ارتباط او، سبب نزدیک شدن ‏مرگ اوست.

داود رقى مى‏ گوید: پسر عمویى داشتم که معاند و خبیث ‏بود. متوجه شدم در گرفتارى و پریشانى است. پیش از آن که به سوى ‏مکه حرکت کنم، مقدارى پول برایش فرستادم تا زندگى‏ اش تامین ‏شود. چون به مدینه آمدم، امام صادق(ع) این چنین مرا با خبر ساخت. (15)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

13 - وسائل الشیعه، ج 11، ص 75.

14-  ترجمه اصول کافى، ج 4، ص 48.

15-  بحارالانوار، ج 74، ص 93.

ان شاءالله ادامه دارد...