«یا على: إِذا رأیْت النّاس یشْتغِلُون بالفضائِل فاشْتغل أنْت بِاالفرائض»

بسم الله الرحمن الرحیم .الحمدلله و سلام علی عباده الذین الصطفی محمد و اله الطاهرین

چند سال پیش از تهران با قطار عازم مشهد بودم .هنوز ملبس به لباس روحانیت نشده بودم.نزدیک محرم بود در ایستگاه راه آهن یک جوانی که پیراهن مشکی هیئتی پوشیده بود و ریش هم گذاشته بود به من خیره شده بود.

متوجه شدم که با من کار داره،اومد جلو گفت شما مشهد می رید؟گفتم بله.گفت می شه من با هم کوپه ای شما جامو عوض کنم و با شما همسفر بشم؟ قبول کردم.

همسفر که شدیم از خودش برام گفت که من بچه هیئتیم و ... برا آقام (امام حسین) جونمم می دم و ... .

برای انجام نماز صبح ،قطار در ایستگاه توقف کرد و با عجله رفتم نماز بخونم .

باورم نمی شد اما خیلی ها بیدار نشدند از جمله این آقای همسفر ما!

البته یه آقای دیگه هم که همسفرمون بود و یه بچه ی 5 – 6ساله همراهش بود بیدار شد اما پایین نیومد.بهش گفتم:اگر می خواید برید نماز من مراقب بچه تون هستم.می دونید چی حواب داد؟گفت: نماز من همین بچه است.

رفتم نماز خوندم .

صبح به اون آقای هیئتی گفتم نماز بیدار نشدی حتما خیلی خسته بودی ! جوابش خیلی منو آزرده خاطر کرد گفت :من هیئتی ام، شیعه ام ،ابوالفضلی که نخواد جواب نماز منو بده ابوالفضل نیست! شما بودید چه حسی پیدا می کردید؟....

بگذریم ... ادعای شیعه بودن خیلی راحته اما شیعه بودن کار هر کسی نیست!

 اما یک سوال :اگر کسی ادعا کرد از کجا بفهمیم شیعه است؟شیعه ی امام علی چه ویژگی ای داره که بقیه ندارند؟بیاید جواب این سوال رو از لسان معطر امیرالمومنین بشنویم:

 عَنْ أمِیرِ الْمُؤمِنِینَ ـ عَلَیهِ السَّلامُ ـ قالَ: إخْتَبِرُوا شِیعَتی بِخِصْلَتَینِ فاِنْ کانَتا فِیهِمْ فَهُمْ شِیعَتِی: مُحافَظَتُهُمْ عَلی أوْقاتِ الصَّلَواتِ وَ مُواساتُهُمْ مَعَ إخْوانِهِمْ الْمُؤْمِنِینَ بِالْمالِ وَ إنْ لَمْ تَکُونا فِیهِمْ فَاغْربْ ثُمَّ اَغْرَبْ.(1)

آقا می فرمایند: هرکس گفت من شیعه ی امیرالمومنین هستم فورا قبول نکنید،ببینید اگر دو ویژگی در او بود راست میگه اما اگه این دو خصلت رو نداشت شیعه نیست .اون دو خصلت که هر شیعه ای داره اینه:

اولین ویژگی و نشانه ی شیعه : «مُحافظتُهُمْ علی أوْقاتِ الصّلوةِ»، ببینید کسی که می­ گه من شیعه هستم این شخص مواظب نماز خودش هست یا نه، اگر کسی گفت من شیعه ام اما نماز مغرب و عشاء را نزدیک نیمه شب خوند، اگر یه نفر گفت من شیعه ام اما نماز ظهر و عصر را موقع غروب خوند، اگر کسی گفت من شیعه ام اما نماز صبح نخوند، بدونید این آقا دروغ می­ گه، علی علیه السلام می ­فرماید این شخص دروغ می ­گه، شیعه مواظب وقت نماز خودش هست.

اما دومین نشانه ی شیعه اینه: «و مُواساُتُهُمْ مع اِخوانِهِم المُومِنین بِالْمالِ»، شیعه من اون کسیه که در امور مالی با برادران دینی خودش مواسات داشته باشه،یعنی حواسش به بقیه باشه،اگر یه مومنی نیاز به کمک مالی داشت بهش کمک کنه دستشو بگیره.اگر دستش به دهنش می رسه به فکر فقرای فامیل و همسایه باشه و از جهت مالی بهشون کمک کنه... .اونی که میگه من شیعه ام و می دونه فامیلشون فقیره براش سخته که برای دخترش جهیزیه تهیه کنه ولی کمکش نکنه دروغ می گه ،شیعه نیست کسی که می دونه همسایه اش یه چند وقتیه بیکار شده و زندگی براش سخت شده اما کمکش نکنه ،شیعه نیست... .

ان شا ء الله ادامه دارد...

--------------------------------------
1- جامع الاخبار ،فصل 19

ترجمه ی حدیث : امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ فرمود: شیعیان مرا به دو خصلت امتحان کنید که اگر دارای این دو خصلت بودند شیعه‌اند: اهمّیت به نماز در اوّل وقت و دستگیری برادران دینی خود با مال، اگر این دو در آن ها نبود، از ما دورند و دورند و دورند!