مجلس دوم: ارزش انجام واجبات دینی :

قبلا یک حدیث زیبا تحت این عنوان به محضر شما تقدیم شد.ان شاء الله قصد داریم چند جلسه ای راجع به این حدیث ، بیشتر صحبت کنیم!

پیامبر اسلام فرمودند : «یا على: إِذا رأیْت النّاس یشْتغِلُون بالفضائِل فاشْتغل أنْت بِاالفرائض»
ای علی هنگامی که می ­بینی مردم سرگرم فضائل و مناقب و نوافل و مستحبات و اعمال غیر واجب هستند تو مشغول فرائض و واجبات باش. (1)
این خطاب حضرت پیامبر فقط به امیرالمومنین نیست بلکه خطاب به همه ی ما انسانهاست!

ای مردم! شما به این نگاه نکنید که مردم مشغول چه کاری هستند شما ببینید دستور دین چیه!شما ببینید وظیفه ی دینی تون چیه؟اون رو انجام بدید.

شرکت در مساجد،شرکت در جلسات سخنرانی،رفتن به زیارت معصومین و امام زاده ها ، شرکت در جلسات دعای کمیل و ندبه و زیارت عاشورا و... خیلی خوبه و از لحاظ تربیت نفس و افزایش بصیرت و ...  برای انسان لازمه و ضروریه.اما انجام این مستحبات نباید ما رو از انجام واجبات دینی غافل کنه!

مثلا یه وقت ما می ریم تا ساعت یک شب در مجلس عزاداری امام حسین شرکت می کنیم اما دقت نداریم و نماز صبحمون قضا می شه، یا فرض کنید خانمی بدون اجازه ی همسرش یا دختر خانمی بدون اجازه ی پدرش،در جلسه ی تفسیر قرآن شرکت کنه،یا فرض بفرمایید پسری برای شرکت در دعای توسل به مسجد حمکران میاد اما به مادرش اطلاع نمی ده و این مادر تا وقتی که او برگرده دل نگرانش می شه!تسبیح به دست می گیره که ای خدا پسرم کجاست؟نکنه بلایی سرش اومده باشه! اینجاست که به خاطر انجام یک مستحب یک واجبو از دست می دیم ، یعنی اصل را فدای فدای فرع می کنیم.

این جور مستحبات به درد انسان نمی خوره! گرهی از کارمون باز نمیکنه.در بعضی موارد حتی باعث کدورت قلب انسان می شه ! گاهی وقتها فکر می کنیم عبادته در حالیکه معصیته(مثلا دو مورد آخری که اشاره شد).

پس باید دقت کنیم که اون چیزی که در درجه ی اول اهمیت داره ،انجام واجباته و بعد از اون نوبت به انجام مستحبات می رسه.

باید دقت کنیم مستحبات اون جایی مفید هست که مانع انجام واجبات نشه!

ان شاء الله ادامه دارد.

-----------------------------------------------

1- تحریر المواعظ العددیة  صفحه 431 - کتاب نصایح صفحه 249- مواعظ العددیه/ص178- میزان الحکمه ج 3،محمدی ری شهری ص 2403

مباحث مرتبط :

ارزشمندتر از هزار سکه ی طلا - مجلس اول