صله ارحام چیست؟ مصداق صله رحم چیست؟ ارحام کیانند؟ فلسفه‌‌‏اش کدام است؟ اینها سوالهایی است که ممکن است ذهن ما را به خود مشغول کرده باشد.ان شاء الله قصد داریم چند جلسه ای مختصرا راجع به آن صحبت کنیم.

یکى از سنتهاى شایسته، که در اسلام بسیار مورد توجه است و در ایام نوروز رونقى خاص دارد، صله ارحام و دید و بازدید اقوام و آشنایان است. بیشتر مردم صله رحم را مستحب مى‌‌‏دانند در حالیکه باید بدانیم صله ارحام یکى از واجبات و قطع رحم یکى از گناهان کبیره است. لذا این موضوع بیش از آنچه بعضی از مردم فکر می کنند اهمیت دارد که باید ببینیم نظر دین مبین اسلام در این رابطه چیست.

در آیات و روایات، تأکید فراوانى درباره صله رَحِم شده است .

صله ارحام در قرآن

خداوند ما را به صله ارحام بسیار سفارش کرده است. در قرآن‏ کریم مى‏خوانیم:

 

«... واتقوا الله الذى تساء لون به والارحام ان الله کان علیکم ‏رقیبا.» (نساء/1)؛ و بترسید از خدایى که به نام او از یکدیگر مى ‏پرسید.(همگى به عظمت او اعتراف مى‏کنید و هرگاه مى‏خواهید از یکدیگرچیزى بپرسید و بگیرید، نام مقدس او را مطرح مى‏ کنید و مى‏ گویید تو را به خدا...) و (نیز)از(قطع رابطه با) خویشاوندان بهرایسد ، زیرا خداوند رقیب (و مراقب) شماست. 

 

«والذین ‏یصلون ما امرالله به ان یوصل و یخشون ربهم و یخافون الحساب... اولئک لهم عقبى الدار.» (رعد/21 و22)؛ - عاقلان کسانى هستند- که آنچه ‏خداوند متعال امر به پیوند آن کرده (مانند صله رحم و دوستى ‏پدر و مادر و محبت اهل ایمان) اطاعت مى‏ کنند و از خدا مى‏ ترسند و به سختى هنگام حساب مى‏ اندیشند ... اینها در عاقبت جایگاهى ‏نیکو دارند.

 

«فهل عسیتم ان تولیتم ان تفسدوا فى‏ الارض و تقطعوا ارحامکم. ‏اولئک الذین لعنهم الله فاصمهم و اعمى ابصار هم‏» (محمد/22- 23)؛ آیا شما(منافقان) اگر از فرمان خدا و اطاعت قرآن روى بگردانید، یا در زمین فساد و قطع رحم کنید، بازهم امید (نجات) دارید. همین‏ منافقان هستند که خدا آنها را لعن کرده، گوش و چشمشان را کر و کور گردانیده است.

«وَیَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِى الْأَرْضِ أُوْلئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ»(بقره – 27) و کسانى که پیوندهایى را که خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده، و در روى زمین فساد مى‌‏کنند، اینها زیانکارانند.

ان شاءالله ادامه دارد...