آثار صله رحم

پیامبر گرامى اسلام(صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم علیهم السلام براى ‏صله رحم آثار و فواید بسیار ذکر کرده ‏اند. بخشى از آن عبارت‏ است از:

1- محبوبیت نزد خداوند.

2- بهره ‏مند شدن از پشتیبانى خداوند.

3- افزایش روزى.

4- طول عمر.

5- ورود به بهشت.

6- برطرف شدن فقر و بیچارگى.

7- آباد شدن شهرها.

8- آسان شدن حساب در قیامت و پاک شدن از گناه.

9- نجات از مرگهاى ناهنجار.

10- محبوبیت در خانواده و... .

بعضى از روایاتى که در آنها به‏ این آثار اشاره شده را در اینجا می آوریم:

1- پیامبر گرامى اسلام(ص) فرمود: هر کس براى من یک چیز را ضمانت کند من براى او چهار چیز را ضمانت ‏خواهم کرد. صله رحم ‏انجام دهد. خداوند او را دوست دارد؛ روزى‏ اش را توسعه مى ‏دهد؛عمرش را طولانى مى‏ سازد و او را در بهشتى که وعده داده وارد مى‏ کند. (16)

2- پیامبراسلام(ص) فرمود: صله رحم شهرها را آباد مى‏ سازد وعمرها را طولانى مى‏ کند، هر چند اهلش از نیکان نباشند. (17)

3- عبدالله بن طلحه مى‏ گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که فرمود: شخصى خدمت پیامبراکرم(ص) آمد و عرض کرد: خویشانى دارم که من‏ با آنها ارتباط دارم، ولى آنها مرا مى‏ آزارند؛ قصد دارم ازآنها جدا شوم.

حضرت فرمود: هرکس تو را محروم ساخت، تو او را محروم نکن؛ هرکس ‏از تو برید و جدا شد، تو با او قطع رابطه نکن و هر کس به تو ستم کرد، عفوش کن. اگر چنین کردى، خداوند عزوجل پشتیبانت‏ خواهد بود. (18)

امام ‏صادق(ع) فرمود: صله رحم، خلق را نیکو، آدم را سخاوتمند و نفس‏ را پاکیزه مى‏ سازد. (19)

آن حضرت همچنین فرمود: صله رحم، مرگ را به ‏تاخیر مى‏ اندازد؛ سبب دوستى درخانواده مى‏ گردد؛ حساب قیامت را آسان مى‏ کند و از گناهان آدمى مى‏ کاهد. پس با خویشان خود پیوند بر قرار کنید و به برادرانتان نیکى کنید، هرچند با خوب سلام ‏کردن و جواب سلام دادن باشد. (20)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

16-  بحارالانوار، ج 74، ص 94.

17- همان.

18- همان، ص 100.

19- همان، ص 114.

20- همان، ص 94.

ان شاءالله ادامه دارد...