سوال : چرا فرمود: ای علی، مرا شبانه غسلم بده و شبانه مرا به خاک بسپار؟

 

پاسخ؛
در طول تاریخ مورخان اهل تسنن تلاش داشته اند تا واقعیت شهادت ائمه اطهارعلیهم السلام، توسط خلفای اموی و عباسی را تحریف کرده و شهادت آن ها را لوث کنند.جریان شهادت امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا یکی از آن وقایع است.
در شهادت حضرت رضا ع با توجه به حیله مامون که باعث انفعال بعضی از خواص شده بود کار را به جایی کشاند که بعضی ازعلمای بزرگ شیعی هم شک داشتند مامون، امام را به قتل رسانده است! 
چون مامون با برگزاری تشیع جنازه مجلل و شب بیداری کنار جسم مبارک حضرت و گریه و ناله او تا صبح، فضایی ایجاد کرد که کسی باور نکند مامون او را کشته است.
حال حضرت زهرا س (شاید) در شرایطی بود که می دید اگر پای اینان بعد از شهادتش به کنار جنازه اش برسد، شهادت او به مرگ طبیعی جلوه داده خواهد شد. کما اینکه سخنان ائمه و مورخان و تاکیدشان بر موضوع شهادت خود گواه این مطلب است.
حضرت زهرا(س) چون به سبب جراحات وارده توسط آن‌ها در پشت درب خانه و…، تدریجا به شهادت رسیده بودند، و می دانستند اگر مثل سایر اموات عادی تشییع جنازه شوند، مسلما آن‌ دو نفر پای تشیع جنازه حضرت می آیند و نوحه زاری و گریه می کنند.
قطعا این کارشان موجب می‌شد به طور کلی شهادت حضرت زهرا(س) برای همیشه فراموش شده و این گونه به ماها برسانند که او به مرگ طبیعی وفات یافته است.
ولی حضرت زهرا(س) دستور دفن شبانه خود را دادند تا تاریخ دنبال موضوع مهم اما مجهولی باشد و بداند و ثبت کند که او به صورت عادی از دنیا نرفته است بلکه او را به شهادت رسانده اند.